Sabtu, 19 Mac 2011

kEraNa aKu peRiHatiN


Dulu masa aku kecik2..masa zaman aku tengah comel2, kiut2..aku selalu jek merengek nangis nak mintak susu..sebab aku tak tau nak cakap lagi masa tu..so aku nangis je..bangun tido je nangis nak susu..tangah hari nangis balik mintak susu..malam pon nangis jugak mintak susu..sampai ayah aku pon merungut sebab langsung x kasik can kat die ..asek aku je dapat..nak buat macam mane pak..susu mak la paling sedap masa tu...



Bila da beso sikit..mak ayah aku sampai gado2 sebab nak pilih sekolah yang terbaik untuk aku..mak aku nak aku jadi doktor..ayah aku pulak nak aku jadi peguam..aku pulak tak tau nak jadi apa masa tu..yang aku tau, petang2 aku keluar naik basikal gi berkubang kat parit..balik2 je ke penampor dengan ayah aku..die soh aku jadi peguam bukan jadi perenang..die tak nak aku masuk tv pakai spender..die nak aku masuk tv pakai kemeje pastu sambil bawak kot and briefcase kat tangan..lepas kene lempang dengan ayah aku..aku pon nangis..tapi kali ni mak aku da tak bagi susu da bila aku nangis..mak cakap aku da beso da..da boleh buat susu sendiri..aku rasa sebab tu la ayah aku da tak kesah kot aku nangis sebab die da boleh makan sorang..takyah nak kongsi2 lagi..hahaha..tapi semua tu die buat demi masa depan aku..supaya aku jadi orang yang berguna pada masa depan...


Bila aku da besor lagi sikit..aku da berjaya menjadi orang yang berjaya..aku da kaya..aku pon da kawen dengan anak orang kaya ..dan siap ada anak sorang lagi..barulah aku paham macam mana keadaannya berkongsi susu..hahahaha..bukan tu point aku sebenarnya..bila aku da besor ni mak ayah aku plak yang nangis..bukan sebab dorang nak susu tapi sebab aku da mula lupakan dorang..bila cuti je, aku balik rumah bini aku..rumah dia besor..selese..rumah aku kat kampung kecik..panas..takde ekon..mak ngan ayah aku selalu je nangis..dia tunggu aku balik jenguk die kat kampung..siang malam berdoa supaya aku balik tanya kabo dorang kat kampung..tanya makan pakai dorang..tanya kesihatan dorang...

Tiba-tiba!..masa aku tengah menyusu dengan bini aku..eh silap!..masa anak aku tengah menyusu dengan bini aku..aku dapat kol..kol dari hospital..dia cakap mak ayah aku meninggal eksiden..bila aku balik kampung..aku tanya orang kampung mak ayah aku kene langgor dengan sape..orang kampung cakap..mak ayah aku kene langgor dengan kete, mase die nak gi jenguk aku kat bandor...aku tergamam...


sekarang aku menyesal..setelah bertahun aku tak dengar suara dorang..bila balik kampung, aku cuma dapat bau kapur barus je..ibu tempat aku menyusu..bapa tempat aku mengadu..di manakah aku selama ini..di masa mereka memerlukan kasih sayang aku..hingga mereka datang mencari aku tapi maut berjumpa dengan mereka dahulu..kat mana lagi aku nak cari pengganti..pengganti yang setaraf dengan pengorbanan mereka selama ini..




*aku yang mengarang ni pun nak nangis..tak tau la kalo korang tak insaf jugak


amek masa sikit doa kat dorang

30 ulasan:

Putri Sayang Kamu (PSK) berkata...

sampai laa ni aku masih tinggal ngan depa . aku boleh jaga depa . sayang mak ayah sangat-sangat .

(MAAF penggunaan aku pada yang berusia)

nik lan nik mat berkata...

jgn sekali2 tinggalkan depa ok..igt depa selagi depa masih ada

Faiz Tapit berkata...

perghh... bila pulak ko kawen ni lan

nik lan nik mat berkata...

hahaha..mase aku main kawen2...huhuhuhu

intan.maisarah berkata...

rindu mak abah

silent berkata...

kisah benar ke palsu ni?

Tanpa Nama berkata...

rindu mak abh makin membuak2...
pe2 pon yang terjadi, jgn salahkan ibu yang mengandung ^^

Tanpa Nama berkata...

selalulah berdoa tuk mereka,lebey2 time mrk masih ada..doa dipanjangkan usia dishatkan tbuh bdn..kol la mrk slalu ok..:)

nik lan nik mat berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
nik lan nik mat berkata...

silent: kompom la palsu...huhuhu

aini: abes kalo xde kedit????

CU: ibu mmg x bersalah pown

zati embong berkata...

nangis nih,dlm senyum2 sumbing! O.o

nik lan nik mat berkata...

senyum2 kambing??
hahaha

Unknown berkata...

sedih -_-

blOodybLoOd berkata...

assalamualaikum.. wlupun sy kurg sdkit dpt kasih syg mse kcik2 sbb adik sy lahir cpt sgt, jdi sy kurg dpt susu mak. tp, sy taw mak abah slalu amek brat psal sy.. lau x, x dela sy jejakkan kaki ke U skg nie.. tnpa mereka, siapala sy.. mreka la smngat sy.. bkn bf ke pakwe ke ape.. skg ni hnye fkir utk mmblas jsa mreka slepas sy da keje anti. hope sy x lupe jasa n pngorbanan mak abah sy.. :( homesick now ..

storyfromme berkata...

moral of the story : hargailah pengorbanan ibu bapa kita.

senyumSOYA berkata...

rindunya kat ma n abah.. diorg p melancong x bwak ktorg~ huhuhuhu

Unknown berkata...

yup..sebab tu da tue2 ni pun tak sanggup nk menyewa kat luar. nk dok umah gak hari2 tgok mak ayh..

Hansyirah Takezur berkata...

hargailah mereka sementara mereka masih hidup... the precious gift we ever get :)

silent berkata...

lah palsu ke...
ingatkn kau betul2 sayang mak kau.:DDD

nik lan nik mat berkata...

cheyt! cite je la yg palsu...syg tu betol..
hampeh ko

Nurul EL-Huda berkata...

daku ada kerna dtgnya benih dari bapa.....
daku lahir kerna hadirnya jasad dari rahim b0nda.....
hebat kan....???
daku syg kalian dan daku yakin pemilik cerita nie pnya tujuan yg amat mendalam tentang peng0rbanan kalian.....

heeee,tQ untk perk0ngsian nie.....
(=

nik lan nik mat berkata...

hihihi...thnk you...thnk you

wanacesh berkata...

cerita sebenar ke nih,,xsedih pon rasa nak tergelak adala,,agknya nh la cara hangpa nak sampai kan mesej,,dalam mengarut2 ada gak pengajaran yang besar,,,

selagi aku hidup, makan dan jugak tdo,,insyaallah aku x kn lupa mak aku,,huhu,,

Tanpa Nama berkata...

pgjrannye... sntiaselah ingt pade org yg 'mlahirkn kite' n org yg 'brushe tok adekn kite dlm peyot'.. :)

silent berkata...

tapi syg kau tu ada dlm cerita. pastu kau kata cerita kau palsu.ni fakta yang berbelit ni. kau tak boleh kelirukn insan-insan macam aku....hahaaa..:DD

nik lan nik mat berkata...

aku tu kata ganti diri pertama..so, x semestinya aku dlam cite tu...kn...hahaha..
*tah betol ke x fakta aku ni...huahuahua..

: husna : berkata...

o0h sayang mak ayah!!

tetibe bersemangat waja

Nurul Ezra berkata...

I love this entry!
*tibe2 nagis*
Cayang mama dan abah!
ouch tiap bulan kasi duit kat parents ble dah gaji. Berkat tau kwn2. :) i love mama n abah!

nik lan nik mat berkata...

yeahhh!!!

ade org nangis

Lieyda Sabri berkata...

sedih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...