Selasa, 9 Ogos 2011

kElebiHaN sYurgA Firdaus



seperti yang kita tahu, syurga firdaus merupakan tingkatan syurga yang paling tinggi darjatnya.. di atas syurga firdaus ini pula terletaknya arasy Allah..

tapi tahu tak kamu semua bahawa ada lagi keistimewaan syurga firdaus ini selain yang telah disebut di atas tadi.. antara keistimewaan lain syurga firdaus ini ialah penghuninya akan dapat melihat Allah 2 kali dalam sehari..ya, dua kali dalam sehari.. iaitu pada waktu pagi dan petang.. inilah antara nikmat yang paling tertinggi sekali di dalam syurga

segala yang ada di syurga itu adalah indah-indah belaka.. jauh lebih indah dari apa yang kita pernah lihat di muka bumi ini.. tapi perkara yang paling indah di syurga ialah pandangan terhadap Allah swt

adapun cara melihat Allah bukanlah seperti kita melihat dengan mata biasa tapi dengan cara yang telah ditentukan oleh Allah swt

Rasulullah  saw pernah bertanya kepada Jibrail, "hai Jibrail, pernahkah kau melihat Allah?" jawab Jibrail, "bahawa antara saya dan Tuhan ada 79 tutup yang terdiri dari lapisan-lapisan cahaya. bila terbuka tutup yang paling luar, maka akan terbakarlah aku memandangNya. sedangkan antara engkau dan Tuhan ada 71 lapisan tutup dari cahaya. bila terbuka tutup yang paling luar, engkau akan terbakar pula memandangNya."

pernah Nabi Musa as meminta kepada Allah swt untuk mlihatNya. tapi baru saja Allah swt menunjukkan diri kepada gunung, gunung itu terus bergegar dan hancur sehingga Nabi Musa as jatuh pengsan.

gunung yang kukuh pun hancur bila Allah menunjukkan diriNya, inikan pula kita manusia yang lemah


9 ulasan:

manis berkata...

subhanallah.. btapa bkuasanya allah swt yg maha agung..ssungguhnya hanya dia sahaja yg pling bkuasa..terima kasih untk entry yg menarik ini..sudi lah ke blog saya..sy masih bru lgi dalam dunia blogging nie..

Ai Ni.. berkata...

Rabi'atul adawiyah...hebatnya wanita ni kan..menjd kekasih Allah bukannya mudah..berpeluang nampak cahaya yang menutupi tu pon mungkin tak mmpu sbb terhijab dgn dosa2 kita...adui~~
mg usaha membawa peluang dan keberketan memperolehnya..

nurul atikah berkata...

hurmmm...
syurga...

aCu berkata...

eh? dah aebs dah cerita? sambung la lagi.

✿....rossa alina....✿ berkata...

SYURGA FIRDAUS..

SEMUA NAK MASUK SYURGA NI..TP LAYAKKAH KITE??HMM..

NAMA TUNANG SAYA FIRDAUS<--TETIBA..

erysweetie berkata...

merindui syurga Allah..

ZORA berkata...

maha besar nikmat syurga Allah SWT..

Tanpa Nama berkata...

waaaaa...

Tanpa Nama berkata...

ALLAH!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...